As-İş Ayakkabı Malzemeleri - Mustafa Tuncer ve Cem Çiçek

“Bombe, neolit taban gibi bir çok yeni malzemeyi Palamut Group sayesinde temin ettik”

Merhaba Mustafa Bey, sizi ve firmanızı tanıyarak başlayalım mı?

As-İş Ayakkabı Malzemeleri firmamızı ortağımla beraber 1996 yılında kurduk. Biz liseden beri arkadaşız, ortaklığımız o zamandan beri var diyebiliriz. Köydeyken beraber saman satıyorduk. Her gün 4 araba ben, 4 araba ortağım saman götürür, her araba başına bir çeyrek altın alırdık. Sonra birlikte İstanbul’a gelmeye karar verdik. Önce bir sene ayakkabı sektöründe çalıştık, sonra sektörde malzeme tedariğinde eksiklik olduğunu gördük ve bu alanda kendi işimizi kurmaya karar verdik. İşe ilk olarak Beyoğlu’nda 35m2 bir dükkanda başladık, şu anda firmamız 1000m2’lik bir alanda hizmet veriyor.

Peki samandan sonra ayakkabı yan sanayisine geçişiniz nasıl oldu?

Köyde babalarımızın işlerinden arta kalan zamanda saman işini yapıyorduk. Fakat böyle devam edemeyeceğini biliyorduk, bir şeyler yapmak istiyorduk. Köyümüzdeki 600 hanenin 400 hanesi zaten ayakkabıcılıkla uğraşıyordu, akrabalarımızdan da bu işi yapan bir çok insan vardı. Bir çoğu İstanbul’daydı. Biz de onların yanına geldik ve dükkanlarında çalışarak bu sektöre adım attık.

Cem Çiçek: Beyoğlu’nda malzeme sektöründe bir sıkıntı vardı. Atölye çoktu fakat yeteri kadar malzemeci yoktu. Biz de bu boşluğu gördük. Mustafa daha önce bu işi yapıyordu, dayılarının yanında malzeme firmasında çalışıyordu ama ben imalat kısmında çalışıyordum.Sonra düşündük, biz bu işi yapar mıyız dedik ve yaptık. Bugünlere de geldik.

Sektörde hangi firmalarla çalışıyorsunuz?

Sektörde bazı markaların malzeme tedarikçiliğini 15-20 senedir biz yapıyoruz. Mesela ELLE, Bambi, İnci, Flower, Hotiç ve Mamma Mia markalarının yan sanayi ürünlerinin malzeme tedariklerini biz yapıyoruz. İthalat kısmını Palamut Group yapıyor tabii, iç pazarda da elimizden geleni yapıyoruz.

As-İş Ayakkabı Malzemeleri - Mustafa Tuncer ve Cem Çiçek

Palamut Group’tan aldığınız ürünlerin entegrasyonunda nasıl bir Ar-Ge çalışmasında bulundunuz?

Palamut Group’la çalışmaya başladığımızda hangi ürünleri nereden getirebileceğimiz konusunda bir fikrimiz yoktu. Palamut Group bize bu konuda destek oldu, bizde yalnızca pazar vardı ama onlar araştırma ve ithalat konusunda uzmanlar. Ne istediysek bulup getirdiler. İlk önce taban astarları ile başladık. Daha sonra bombe, neolit taban gibi bir çok yeni malzemeyi Palamut Group sayesinde temin ettik.

Gelecekte Palamut Group ile gerçekleştirmek istediğiniz planlarınız var mı? Beklentileriniz nelerdir?

Tabii ki Palamut Group ile planlarımız var. Ayakkabı sektörüne faydalı ve kaliteli ürün sağlayabiliyorlar ve bu süreçte bizlere hiçbir sorun yaşatmıyorlar. Onlar böyle devam ettiği sürece -ki devam edeceklerine inanıyoruz- biz de sürekli onlarla çalışmayı düşünüyoruz. Bir çok malzememizi Palamut Group’tan tedarik ediyoruz. Biz imalatçılar olarak genellikle İtalya’daki ayakkabıları inceleyip kullanılan ürün materyallerini buluyoruz. Bu ürün materyallerini tedarik etmemiz gerektiğinde Palamut Group’a başvuruyoruz. Onlar da hızlı bir şekilde bize çözüm üretiyorlar ve ürünleri sağlıyorlar. İleriki dönemlerde ayakkabı malzemelerindeki bir çok yeni ürünü Palamut Group sayesinde hızlı bir şekilde takip edebileceğimizi düşünüyoruz.

Sektörde gelişen malzemeler ve bunların üretim teknolojileri hakkında neler söylemek istersiniz?

Bizim sektörümüzde değişim ve gelişim o kadar hızlı değil. Ayakkabıcılar da bundan şikayetçi aslında, dışarıdan getirdikleri bir ayakkabı modeli için aradıkları materyalleri buradan hemen bulamıyorlar. Bulamadıkları için ya yurt dışından getirtiyoruz ya da alternatif ürünleri sunuyoruz. Sektörümüzün %80’i bayan ayakkabı modelleri üzerine dönüyor. Biz elimizden geldiğince en son ürünlere ulaşmaya ve müşterilerimize sağlamaya çalışıyoruz.

Peki sektörün geleceği hakkında ne söylemek istersiniz?

İşin açıkçası sektörümüzde bu dönemde piyasalar sıkıntılı, vadeli çalışmak ve artan fiyatlar imalatçıyı zorluyor. Haliyle imalatçı da Ar-Ge çalışmalarında zorlanıyor. Ayakkabı yan sanayisinde maalesef profesyonel bir ticaret anlayışı yok. Ancak ileride bu sıkıntıların aşılabileceğini düşünüyoruz. Çünkü ayakkabı sektörü hiç bitmeyecek bir sektör, biz kaliteli ve hızlı çözümler üretmeye devam ettikçe kendi adımıza daha iyi yerlere gelebileceğimize inanıyoruz.

Yabancı yatırımcının Türkiye’deki ayakkabı sektörüne bakış açısı nedir sizce?

Yabancı yatırımcılar, zincir mağazacılar Türkiye’de de ayakkabı üretimi yaptırmaya başladılar. Bazı spor ayakkabı tarzlarını üreten fabrikalara adetleri yüklü miktarda yaptırdıkları zaman istedikleri fiyatları yakalayabiliyorlar. Zara, Koton, Defacto gibi markalar ürünlerini burada ürettirmeye çalışıyorlar. Bu firmalar buraya getirdikleri ürünleri aynı zamanda Vietnam ve Çin’e de gönderiyorlar, yapılan ayakkabılar merkez İspanya’da toplanıyor. Hangi ayakkabı fiyat konusunda daha iyiyse ve işçilik kalitesi ile doğru orantılıysa o bölgeyi tercih ediyorlar. Buraya gelen ürünler de var; ancak genelde kâr marjları düşük seviyede oluyor ve işçiliği de tutturmakta zorlanıyorlar.

Firmanızla alakalı gelecek planlarınız nelerdir?

Cem Çiçek: Aslında sektöre o kadar çok güvenemiyoruz, şu anda bir plan yapmak buz üstünde yazı yazmaya benziyor. Çünkü daha önce de bahsettiğimiz gibi çok uzun vadelerle çalışıyoruz. Aldığımız ürünlerin %90’ını dolar ve euro ile alıyoruz, %100’ünü TL ile ve vadeli satıyoruz. Vadeler bir yıl süreli; bir yıl sonra da o paranın ne kadarının geleceği belirsiz. Maalesef böyle bir durum var. Biz firmamızın şu anda bulunduğu yeri şube yapıp merkezi de 2500 veya 3500 m2’lik bir yere taşımak istiyoruz. Hedefimizde bu var, şirket binamızı büyütüp merkezi bir yere almak ve iki tane de şube açmak istiyoruz. Çünkü perakende sektöründe de iyiyiz. Çoğu firma toplu mallarını bozmak istemiyor ama biz tek tek de malzeme satıyoruz. Sonuç olarak bu yönde büyüme planlarımız var. Ancak şartlardan dolayı şimdilik geri plana atıyoruz.

İş dışında neler yaparsınız, nasıl motive olursunuz?

Biz köy hayatına alışık olduğumuz için Sapanca’da bir arazimiz var, genelde oraya gidiyoruz. Orada sebze ekip, biçiyoruz. Hayvan yetiştiriyoruz. Şehir hayatında bulamadığımız ortamı, doğallığı yaşıyoruz ve bu şekilde deşarj oluyoruz.

Bu sektör dışında yatırım yaptığınız başka bir sektör var mı?

Şu anda yok. Bir dönem mağazacılık denedik ama çok istikrarlı olamadık. Biz sadece anladığımız ve iyi olduğumuz işle uğraşıyoruz. Bir de Konya’da güneş enerjisi ile ilgili yatırım yapmayı düşünmüştük. Bunun için araştırma yaptık ancak aracı firmalara güvenmediğimiz için onu da askıya aldık.

Devlet desteğiyle ilgili bir başvurunuz oldu mu büyümek adına?

Bizim firmamızda imalat olmadığı için KOSGEB’den destek alamıyoruz, sadece imalat yapan firmalara veriyorlar.

Son olarak sizin eklemek istediğiniz bir şey var mı?

Sektörümüzde rekabet çok fazla ve vadeler uzun. Herkes birbirinin müşterisine saldırdığı için bizim de, rakiplerimizin de para kazanması zorlaşıyor. İmalatçı da istediği fiyatı alamadığında rekabeti ve vadeyi kullanıyor. Ancak sektörde bu konudaki problemimizde Palamut Group ile dayanışma içerisindeyiz ve beraberce ilerleyip gelişebileceğimize inanıyoruz.

keyboard_arrow_up

Copyright © 2018 Palamut Group. All Rights Reserved.

Maverainteraktif